19 juli 2010

Onze moestuin: Uitbreiding

Al weken lang loop ik te verkondigen dat ik heel graag tomaten wil hebben in onze tuin. Zelf zaaien of een klein plantje kopen, dat maakt me niet echt veel uit. Afgelopen zaterdag waren Dennis en ik in de Hema en daar zag ik een zakje met tomatenzaadjes liggen van Jip en Janneke. Omdat ik nogal twijfel of het me zal lukken zelf iets te laten groeien, bedacht ik me dat als kindjes met deze zaadjes tomaten konden laten groeien, ik dat ook wel zou kunnen!

Tomaatjes van Jip en Janneke

De tomatenzaadjes

Verder had ik een aantal weken geleden de zaadjes die in een paprika zitten (weet niet meer of het een groene of een gele was..?) laten drogen. Deze heb ik ook weer tevoorschijn gehaald om ze te zaaien en te laten kiemen.

De paprikazaadjes

We hadden nog een paar bakjes over, waar ik aarde in heb gedaan. Daarna gaatjes geprikt met mijn vinger en toen 3 zaadjes per gaatje erin gedaan. Niet alle zaadjes komen uit, dus zo vergroot ik mijn kansen dat ik tóch misschien plantjes kan krijgen.

Zaadjes in de aarde

In één bakje heb ik de tomatenzaadjes gedaan, niet allemaal want mocht het mislukken dan kan ik altijd nog opnieuw beginnen. In een ander, kleiner bakje heb ik de paprikazaadjes gedaan. Daarna veel water gegeven, de deksel erop gelegd en een opening gelaten aan de zijkant zodat er wel lucht bij kan en de bakjes in de zon gezet. Nu heb ik een soort van geïmproviseerde mini-kasjes ^-^

Mijn mini-kasjes

Ook heb ik een aantal zaadjes in een schaaltje gelegd wat ik bedekt had met keukenrol. Hier giet ik elke dag een beetje water overheen om ze op deze manier te laten kiemen. Deze methode heb ik geleerd in groep 2 of 3 van de basisschool. Misschien werkt dit ook wel! We'll see.

Hebben jullie ook eens zaadjes geplant of laten kiemen?
Verhalen en tips zijn welkom ^-^

2 opmerkingen:

  1. Sorry, a-groene vingers hier. Stefan is er beter in maar daar heb ik tot nu toe nog weinig van gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ga vanmiddag aardbeienplantjes zaaien, of naja, gewoon zaadjes in potjes doen en er water bij doen ;) haha!

    Ik heb ook al een citroenzaadje geplant, maar ik zie nog niks gebeuren helaas :(

    BeantwoordenVerwijderen