04 juli 2010

Amber

Op twitter konden jullie al een aantal keren zien dat ik bezig ben met het lezen van de boekenserie Amber, geschreven door Roger Zelazny. Deze serie is best speciaal voor mij. Dat komt eigenlijk door de kaften van deze boeken. Toen ik klein was, keek ik vaak in Oma's boekenkast naar kaften die ik mooi vond. Die van Amber heb ik vaak in mijn handen gehad maar omdat ik nog niet kon lezen, wist ik dus niet wat erop stond. Toen ik op Aruba stage liep, had Emmy (het meisje waarmee ik op Aruba stage heb gelopen)het een aantal keer over een hele gave boekenserie die ze echt iets voor mij vond. Ik was wel heel benieuwd en toen ik terug was in Nederland heb ik in verschillende boekenwinkels naar die serie gevraagd. Elke keer kreeg ik te horen dat ze er niet meer waren, helaas.

boeken002


Een aantal maanden later ging ik bij Emmy op bezoek. Toen ik binnen kwam, viel mijn oog op haar boekenkast en mijn mond viel open van verbazing. Die boeken met die super mooie kaften die oma ook had, stonden bij haar in de kast! Ik pakte hem eruit en kwam er toen achter, dat het de serie Amber was. Geweldig hoe alles uiteindelijk in elkaar valt!

De serie Amber bestaat uit tien delen, uitgegeven in 5 boeken. Elk boek bestaat dus uit twee delen en op dit moment ben ik bezig in het 3e deel. Het verhaal is redelijk vlot beschreven maar doordat het pure fantasy is, kan ik het soms niet zo heel goed volgen. Dat geeft verder niets want dan lees ik dat stuk gewoon nog een keer over, haha!

boeken001



Amber is het enige, ware Koninkrijk. Daarnaast zijn er oneindig veel parallelle werelden. Deze zijn allemaal Schaduwen, afspiegelingen van het enige en ware Amber. In Amber regeerde koning Oberon, maar de koning is er niet meer. En zijn talrijke zonen en dochters voeren een hardnekkige strijd om de troon. Een strijd die zich voortzet tot in de verste Schaduwen.

Tijdens deze strijd wordt troonpretendent Corwin gevangengenomen door zijn broer Eric. Hij belandt in een kerker, nadat zijn ogen zijn uitgebrand. Hij spreekt een vreselijke vloek uit, en vanaf dat moment wordt Amber bedreigd door duistere machten. Als een virus spreidt de Chaos zich uit over het eens ongeschonden Amber.

Ver weg van Amber liggen de Hoven van Chaos, welke door de Logrus in stand worden gehouden. Deze worden gesymboliseerd door de Slang: de continue verandering. Dworkin, afkomstig uit de Hoven van Chaos heeft in een ver verleden op instructie van de Eenhoorn het Patroon gecreëerd en zijn afstammelingen bevolken Amber. Deze hebben allemaal de gave om het Patroon te betreden en met grote geestelijke inspanning te doorlopen. Vanaf dan kunnen zij door de schaduwen van Amber reizen. Ook de Aarde is één van die schaduwen.

Bron: Wikipedia.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten